Chiński gigant GAC oficjalnie w Polsce. Znamy ceny, specyfikacje i ambitne plany
Polski rynek motoryzacyjny stał się bramą do Europy dla kolejnego potężnego gracza z Chin. Koncern GAC (Guangzhou Automobile Group), jeden z czołowych chińskich producentów, oficjalnie rozpoczął swoją ekspansję na Starym Kontynencie, otwierając swój pierwszy salon w Warszawie. To strategiczne posunięcie zwiastuje nową erę konkurencji, szczególnie w dynamicznie rozwijającym się segmencie aut elektrycznych. Marka wchodzi na rynek z dwoma zaawansowanymi technologicznie SUV-ami, atrakcyjnymi cenami i niezwykle konkurencyjną gwarancją.
GAC Aion V - rodzinny SUV z imponującym zasięgiem
Pierwszym z debiutujących modeli jest GAC Aion V, kompaktowy SUV o długości 4,61 m i rozstawie osi 2,75 m, pozycjonowany jako bezpośredni konkurent dla takich modeli jak Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 czy Kia EV6. Samochód napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 160 km/h.
Jednym z największych atutów Aiona V jest jego akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP) o pojemności 75,3 kWh. Dzięki niskiemu zużyciu energii, deklarowanemu na poziomie 16 kWh/100 km, GAC obiecuje zasięg do 510 km w cyklu mieszanym i aż 708 km w jeździe miejskiej. Dzięki architekturze 400V i mocy ładowania prądem stałym (DC) do 180 kW, uzupełnienie energii od 10% do 80% zajmuje zaledwie 24 minuty. Już 15-minutowe ładowanie ma pozwolić na zwiększenie zasięgu o 370 km.
Aion V dostępny jest w dwóch wersjach wyposażenia. Wersja Premium kosztuje 178 900 zł, a Luxury 187 900 zł. Już w standardzie oferuje bogate wyposażenie, w tym między innymi adaptacyjny tempomat, a w wyższej wersji znajdziemy takie udogodnienia jak pokładowa lodówka, dźwiękoszczelne szyby oraz elektrycznie sterowane fotele z funkcją masażu, wentylacji i podgrzewania.
GAC Hyptec HT - luksus, styl i „sokole skrzydła”
Drugą, bardziej luksusową propozycją, jest GAC Hyptec HT. To duży SUV coupe z napędem na tylną oś, który ma ambicje konkurować w segmencie premium. Jego wyróżnikiem stylistycznym są tylne drzwi otwierane do góry, niczym "sokole skrzydła". Wnętrze wykończono materiałami wysokiej jakości, w tym skórą Nappa, a komfort podróży podnosi system audio Dolby Atmos i inteligentne sterowanie wentylacją i ogrzewaniem foteli.
Hyptec HT napędzany jest silnikiem o mocy 244 KM, który zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 7 sekund i prędkość maksymalną 183 km/h. Pojemny akumulator 72,7 kWh netto pozwala na przejechanie do 449 km w cyklu mieszanym WLTP i do 577 km w mieście. Moc ładowania DC wynosi do 163 kW, co umożliwia naładowanie baterii do 80% w około 30 minut. Hyptec HT imponuje również funkcjonalnością - oferuje ogromny bagażnik o pojemności od 670 do 1802 litrów oraz dodatkowy, 55-litrowy schowek z przodu (frunk). Model ten jest dostępny w jednej, bogato wyposażonej wersji Elite, której cena wynosi 222 900 zł.
Strategia na podbój rynku - sieć, gwarancja i produkcja w Europie
Za dystrybucję marki GAC w Polsce odpowiada firma Jameel Motors Poland, która ma już doświadczenie na rynku. Otwarcie flagowego salonu w Warszawie przy ul. Jubilerskiej 6 to dopiero początek. Plany zakładają dynamiczną rozbudowę sieci o kolejnych osiem punktów w największych polskich miastach, między innymi w Gdańsku, Krakowie i Wrocławiu. Aby zapewnić klientom bezproblemową obsługę, uruchomiono już centralny magazyn części w Polsce, a w Holandii powstaje Europejskie Centrum Dystrybucji.
Jednym z najmocniejszych argumentów sprzedażowych GAC jest bez wątpienia gwarancja. Producent oferuje aż 8 lat (z limitem 160 tys. km) ochrony na cały pojazd oraz 8 lat (lub 200 tys. km) na akumulator trakcyjny, co jest jedną z najlepszych ofert na rynku. GAC ma również ambitne plany produkcyjne - samochody marki mają być wytwarzane w Europie, w zakładach firmy Magna w Austrii. Koncern planuje systematycznie poszerzać gamę modelową, wprowadzając w przyszłości również pojazdy z napędem hybrydowym. Do 2027 roku GAC zamierza sprzedawać na Starym Kontynencie co najmniej 50 000 samochodów rocznie.