Polski rynek dealerski zdecydowanie przyspiesza
Liderzy polskiego rynku motoryzacyjnego umacniają swoją pozycję. Trend ten potwierdzają dane konsolidacyjne przygotowane przez Miesięcznik Dealer tuż przed Forum TOP100. Skala zmian w roku 2023 zaskoczyła wielu obserwatorów branży.
W 2017 roku TOP50 grup dealerskich po raz pierwszy przekroczyło próg 50% udziału w polskim rynku pod względem wolumenu sprzedaży nowych samochodów. Przez następne dwa lata sytuacja pozostawała względnie stabilna, jednak od 2020 roku wskaźnik konsolidacji systematycznie wzrastał – osiągając 52,83% (wliczając salony producenckie), w 2022 roku – 56,15%, by w minionym roku przyspieszyć do imponującego poziomu 59,69% (wzrost o 3,54 punktu procentowego rok do roku).
Głównym motorem tak dynamicznego wzrostu byli dealerzy z absolutnej czołówki. W 2023 roku napędzana licznymi inwestycjami pierwsza dziesiątka kontrolowała ponad jedną czwartą rynku (25,80%; wzrost o 2,95 punktu procentowego r/r), podczas gdy w rękach TOP100 znalazło się już 78,15% sprzedaży nowych pojazdów (421 645 z ogólnej liczby 539 554 zarejestrowanych samochodów).
Na postępującą konsolidację wpłynęło kilka kluczowych czynników. Pierwszym są zmiany w strategiach poszczególnych producentów i koncernów. Dotyczy to przede wszystkim reorganizacji Stellantisa oraz redukcji sieci Hondy. W samym 2023 roku z obu sieci ubyło odpowiednio 44 i 11 dealerów. W przypadku włosko-francuskiego koncernu, pozostali partnerzy zaczęli organizować działalność wokół tzw. Stellantis House'ów, często rozszerzając ofertę o dodatkowe marki producenta.
Japoński wszechobecny lider
Znaczący wpływ miał również znakomity wynik Toyoty i Lexusa (ponad 110 tys. samochodów osobowych i dostawczych), marek licznie reprezentowanych w dealerskiej elicie. W samym TOP50 znalazło się aż 15 firm oferujących pojazdy japońskiego producenta – firm, które w ostatnich latach intensywnie inwestowały w rozwój sieci salonów Toyota Professional dedykowanych pojazdom użytkowym oraz w rozbudowę sieci Lexusa.
Jednak najistotniejszym czynnikiem konsolidacyjnym pozostaje aktywność dealerów w obszarze fuzji i przejęć. Warto tu wymienić dwie transakcje, które wstrząsnęły polską branżą: przejęcie RRG Warszawa (z wolumenem około 5 tys. pojazdów) przez Holding 1 oraz zakup stołecznego Auto-Wimaru (około 5,5 tys. aut) przez lidera rynku – Grupę Cichy-Zasada. Nie można też pominąć Tesli, po raz pierwszy uwzględnionej w obliczeniach wskaźnika konsolidacji, która zwiększyła sprzedaż o 378%, kończąc rok z liczbą 4634 zarejestrowanych modeli.
Chińskie marki coraz bardziej obecne
Warto również zwrócić uwagę na dynamiczny wzrost obecności chińskich marek na polskim rynku. W 2023 roku w Polsce funkcjonowało kilka chińskich marek motoryzacyjnych, w tym Seres, Skywell, Maxus, LEVC, MG, BAIC, BYD oraz DFSK. Były to jednak głównie ciekawostki rynkowe, które łącznie zarejestrowały zaledwie 370 samochodów. Dla porównania, w 2024 roku liczba rejestracji chińskich pojazdów wzrosła o niemal 3000%, osiągając poziom ponad 11 tysięcy aut, a liczba marek z Państwa Środka obecnych na polskim rynku zwiększyła się do 14, z takimi nowymi graczami jak Omoda, Jaecoo, Forthing, Leapmotor, NIO, Hongqi czy Dongfeng.
Czego możemy się spodziewać w kolejnym roku? Kontynuacji obecnych trendów, choć prawdopodobnie w nieco wolniejszym tempie. Tym razem kluczowe role odegrają najpewniej Mercedes (sprzedaż salonów producenckich), Renault (potencjalne ruchy konsolidacyjne wewnątrz marki) oraz Ford (zapowiedziana przez importera redukcja sieci).