Konsolidacja rynku dealerskiego w Polsce 2023 - ile kontrolują dealerzy z TOP50?

Blog/ Konsolidacja rynku dealerskiego w Polsce 2023 - ile kontrolują dealerzy z TOP50?

Polski rynek dealerski zdecydowanie przyspiesza

Liderzy polskiego rynku motoryzacyjnego umacniają swoją pozycję. Trend ten potwierdzają dane konsolidacyjne przygotowane przez Miesięcznik Dealer tuż przed Forum TOP100. Skala zmian w roku 2023 zaskoczyła wielu obserwatorów branży.

W 2017 roku TOP50 grup dealerskich po raz pierwszy przekroczyło próg 50% udziału w polskim rynku pod względem wolumenu sprzedaży nowych samochodów. Przez następne dwa lata sytuacja pozostawała względnie stabilna, jednak od 2020 roku wskaźnik konsolidacji systematycznie wzrastał – osiągając 52,83% (wliczając salony producenckie), w 2022 roku – 56,15%, by w minionym roku przyspieszyć do imponującego poziomu 59,69% (wzrost o 3,54 punktu procentowego rok do roku).

Głównym motorem tak dynamicznego wzrostu byli dealerzy z absolutnej czołówki. W 2023 roku napędzana licznymi inwestycjami pierwsza dziesiątka kontrolowała ponad jedną czwartą rynku (25,80%; wzrost o 2,95 punktu procentowego r/r), podczas gdy w rękach TOP100 znalazło się już 78,15% sprzedaży nowych pojazdów (421 645 z ogólnej liczby 539 554 zarejestrowanych samochodów).

Na postępującą konsolidację wpłynęło kilka kluczowych czynników. Pierwszym są zmiany w strategiach poszczególnych producentów i koncernów. Dotyczy to przede wszystkim reorganizacji Stellantisa oraz redukcji sieci Hondy. W samym 2023 roku z obu sieci ubyło odpowiednio 44 i 11 dealerów. W przypadku włosko-francuskiego koncernu, pozostali partnerzy zaczęli organizować działalność wokół tzw. Stellantis House'ów, często rozszerzając ofertę o dodatkowe marki producenta.

Japoński wszechobecny lider

Znaczący wpływ miał również znakomity wynik Toyoty i Lexusa (ponad 110 tys. samochodów osobowych i dostawczych), marek licznie reprezentowanych w dealerskiej elicie. W samym TOP50 znalazło się aż 15 firm oferujących pojazdy japońskiego producenta – firm, które w ostatnich latach intensywnie inwestowały w rozwój sieci salonów Toyota Professional dedykowanych pojazdom użytkowym oraz w rozbudowę sieci Lexusa.

Jednak najistotniejszym czynnikiem konsolidacyjnym pozostaje aktywność dealerów w obszarze fuzji i przejęć. Warto tu wymienić dwie transakcje, które wstrząsnęły polską branżą: przejęcie RRG Warszawa (z wolumenem około 5 tys. pojazdów) przez Holding 1 oraz zakup stołecznego Auto-Wimaru (około 5,5 tys. aut) przez lidera rynku – Grupę Cichy-Zasada. Nie można też pominąć Tesli, po raz pierwszy uwzględnionej w obliczeniach wskaźnika konsolidacji, która zwiększyła sprzedaż o 378%, kończąc rok z liczbą 4634 zarejestrowanych modeli.

Chińskie marki coraz bardziej obecne

Warto również zwrócić uwagę na dynamiczny wzrost obecności chińskich marek na polskim rynku. W 2023 roku w Polsce funkcjonowało kilka chińskich marek motoryzacyjnych, w tym Seres, Skywell, Maxus, LEVC, MG, BAIC, BYD oraz DFSK. Były to jednak głównie ciekawostki rynkowe, które łącznie zarejestrowały zaledwie 370 samochodów. Dla porównania, w 2024 roku liczba rejestracji chińskich pojazdów wzrosła o niemal 3000%, osiągając poziom ponad 11 tysięcy aut, a liczba marek z Państwa Środka obecnych na polskim rynku zwiększyła się do 14, z takimi nowymi graczami jak Omoda, Jaecoo, Forthing, Leapmotor, NIO, Hongqi czy Dongfeng.

Czego możemy się spodziewać w kolejnym roku? Kontynuacji obecnych trendów, choć prawdopodobnie w nieco wolniejszym tempie. Tym razem kluczowe role odegrają najpewniej Mercedes (sprzedaż salonów producenckich), Renault (potencjalne ruchy konsolidacyjne wewnątrz marki) oraz Ford (zapowiedziana przez importera redukcja sieci).

Masz pytania?

Jeżeli nie znalazłeś rozwiązania dla siebie możesz napisać do nas bezpośrednio przez formularz lub umówić się z naszym doradcą, który dobierze najlepsze rozwiązania z naszej szerokiej gamy produktów cyfrowych.